Vägval


Ibland kommer man till punkter i livet där man måste välja. Den raka, utstakade vägen är plötsligt stängd och ett val måste till. Åt vilket håll ska man gå? Åt höger eller vänster? Vissa val påverkar livet på ett avgörande sätt, medan andra val passerar lite mer oförmärkt.  När man står där och funderar kan det vara viktigt att tänka på att vad som än händer behöver det inte bli fel eller jobbigt. Det kan faktiskt bli bättre än den vägen man tänkt ta. Kanske är det så att livet behöver ta en utflykt ibland för att fortfarande behålla glädjen levande. Min cykeltur genom Lektorshagen i Linköping hamnade vid ett vägval. Det stod ett träd mitt i vägen. Jag tog åt vänster, cyklade på och hamnade rätt snabbt tillbaka till den raka vägen, det var bara en böj runt ett träd, men jag hade roligt. Stigen var inte planerad av vägtrafikverket eller någon kommunal trädgårdsarkitekt. Den var inte rak och asfalterad och ingen hade tagit bort rötter och gupp. Många fötter hade trampat upp en genväg genom det gröna. Den vägen kommer jag cykla igen, för det var kul, och nästa gång ska jag ta till höger. Vem vet vad som händer då.

Kommentarer