söndag 19 mars 2017

Lego, Swebrick och Flygvapenmuseet i Linköping

 Ibland blir helgerna äventyrliga.
Som när man går tillsammans med ungefär 7 500 andra på legoutställning.
Flygvapenmuséet i Linköping var fyllt till brädden av besökare.
Det var trångt och på sina ställen svårt att se.

 Swebrick är en förening för legobyggande vuxna.
Det var inga vanliga skapelser de visade.
Husen, stridsplanen, bilarna och miljöerna var så fina.
Inga vanliga byggen och allt var av lego.

 Emil i Lönnebergas Katthult fanns avbildat.
Bara bitar av lego.  Något annat fick det inte vara.

Det var som sagt trångt och rätt mörkt i lokalen, så bilderna blev väl inte de bästa.
Och ljudnivån var hög och brusande.

 Det fanns bord där man kunde få bygga själv.
Men det fanns ingen ledig plats,  så jag gick en runda till och kikade.

Och ändå missade jag att fotografera av stridsplanen i lego.
Jas 39 Gripen, Viggen, Tunnan och alla andra svenska stridsplan.
Som Linköpingsbo tillhör de min historia eftersom Saab, som gör planen finns just här.
Men jag tog kort på en luftballong. Det är ju också ett slags flygplan.
Han som styr ser rätt mordisk ut, men vem vet, han kanske bara är koncentrerad.


Och så avslutar jag med en rätt usel film från min mobil.
 Men den ger en känsla av hur det var tycker jag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar