onsdag 7 oktober 2015

Helvetesmaskinen på Opphemsgatan i Linköping


Häromdagen, när jag cyklade hem från mitt arbete, körde jag förbi en märklig maskin.
En helvetesmaskin tänkte jag och tvärnitade med cykeln.
Jag tog fram kameran.
Blev uttittad av andra cyklister och gångtrafikanter.
Maskiner som står på gator ska bara tittas på om man har barnvagn med sig.
Det är ett som är säkert.
Och det hade ju inte jag.

Två gatubrunnar var upptagna och det pyste ut rök.
Maskinen puttrade, brummade och det formligen vällde ut rök ur skorstenen.
Helvetet är ju i underjorden har jag lärt mig, 
så det måste ju bara vara en helvetesmaskin som stod där.
Tekniska Verken i Linköping har många konstiga saker för sig.
Jag publicerade bilden på Instagram och ställde frågan: Tekniska Verken, vad gör ni? Haschtaggade med #tekniska verken och döm om min förvåning. De svarade!

Så här var det.

Maskinen genomförde en relining av en avloppsledning. Det vill säga att de drar in ett nytt rör i den gamla ledningen och härdar det nya röret med ånga.
Tänka sig. Så fick jag lära mig något nytt igen.
Och härligt av Tekniska Verken att svara på en haschtag. Verkligen tjusigt.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar