tisdag 21 juli 2015

Löfstad slott



Det är stort och mäktigt där det ligger på kullen.
Löfstad slott.
Flera hundra år gammalt.
Det ärvdes av riddarhuset och Östergötlands museum, med inventarier och allt.
Det är som att kliva in i en annan värld, en annan tid.
Fast jag gick bara utanför vid det här besöket. Det räckte gott och väl.




Huvudbyggnaden är stor och gul och på båda sidor finns det stora gula flyglar.
Genom de här fönstren har Axel von Fersen tittat ut en gång för länge sedan.
Kanske tänkte han på Marie Antoinette, Frankrikes drottning. Hon som låg honom varm om hjärtat.




Dörren stod öppen, men ingen grevinna tittade ut.
Förresten var jag inte bjuden. Den guidade turen krävde en avgift, och jag hade inte köpt biljett.
Men det såg ändå inbjudande och vänligt ut.
Det var inte ett tillbommat och tyst slott jag hälsade på.




Gången upp till själva slottet var imponerande.




Vackra krukor tronade uppe på muren.
Jag kunde se framför mig, hur den hästdragna vagnen svängde upp för backen och in framför slottsdörren.
Ut klev vackra damer i krinolin.
Betjänter tog emot och Axel von Fersen hälsade välkommen. Eller kanske det var systrarna Piper. Jag vet inte så noga.




Själv gick jag in i gamla stallet, i en av flyglarna, och kikade runt i slottsboden.
Det enda jag köpte var ett paket med servetter.
Vem kan väl motstå när det är rosor på dem.


Mer information om Löfstad slott hittar du här och här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar