onsdag 22 april 2015

Gammalt möter nytt i Gamla Linköping



I Gamla Linköping, friluftsmuseet som jag ofta cyklar igenom, finns gärdsgårdar i långa rader. De ramar fint in hagarna i den lilla skogen som finns i närheten.
Där kan man få se kor av gammal lantras beta på sommaren.
Och inte vet jag om de rymt någon gång, men museet tar inga risker.
Så gammalt möter nytt, när elstängsel finns innanför gärdsgårdarna.

Små hjul med blanka piggar.
 




Ännu mera blankt och nytt.





Och man kan ju undra om det är för att hålla djuren inne eller besökarna ute.
Men det är klart att man kan ju inte ha kor springande omkring hur som helst och inte heller kan besökarna springa omkring i kohagarna bara för de har lust.
Så det är väl som det är, det där att gamla och nya typer av staket får lära sig att samsas. Det blir som det mesta här i livet, en trevlig mix.



2 kommentarer:

  1. På något vis känns det som om det blir vackrare om man undviker att se de blanka delarna, men som du sa, de fyller säkert en funktion de också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar (och hoppas) att muséet inte moderniserar för mycket i sin iver att få besökare. Jag är inte så värst förtjust i elstängslet och andra idéer de har för att det ska bli bättre (lättare) för besökarna, men, det kan ju vara så att de måste. Lagstiftning, kommunens regler etc. Vad vet jag, men det ser inget kul ut det där blanka och annat, mot den vackra gärdsgården.

      Radera