söndag 1 februari 2015

Tekanna från förr


Min mamma har i ett av sina skåp en hel servis med motiv från en annan värld. Bland det finaste tyckte jag när jag var liten.
Syjuntan kom på besök och jag kikade bakom dörren. De drack kaffe och åt kakor.
I går köpte jag en egen tekanna med samma motiv. Tjugo kronor i en second hand butik. Det är ett billigt pris för många fina minnen.




När jag kommer till min mamma nästa gång måste jag fråga om jag får dricka i de vackra kopparna.
Sakta njuta av det varma.
Fast det blir inte kaffe, det dricker inte jag.
Men te går bra det med.
Och jag kan inte annat än fortfarande tycka om den här servisen. Fast jag egentligen inte alls har den stilen.

Men vem bryr sig.



2 kommentarer:

  1. Just det motivet vet jag fanns på koppar även hos min mormor när jag var liten. Kul att du hittade kannan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan hitta mycket på secondhand butiker som påminner om när man var liten. Bara det är kul, det att känna igen och komma ihåg.

      Radera