fredag 2 januari 2015

Den sista rosen


Veckan innan jul klippte jag av de sista knopparna på min röda klätterros. Tålmodigt hade de trotsat frostnätter, mörker och blåst, men det var i sista minuten. Några dagar senare slog kylan till så det var ju tur att rosen kom in.
Det var min första inplockade ros. Jag brukar lämna dem kvar på busken.
Och det märktes.
Jag glömde att vattna den.
Den torkade och jag fick aldrig se den slå ut.
Jag kanske lär mig till nästa gång, det att ta hand om inplockade rosor lite bättre. För jag tror nog att fler rosor ska få komma in i värmen, sen i höst när mörkret börjar redan på eftermiddagen. Då kan jag ju njuta av dem även när det är mörkt ute. 
 
 

2 kommentarer:

  1. På något vis så känns det inte riktigt "som det ska", att plocka in rosor från trädgården precis före jul. (Fast jag förstår att det är trevligt att kunna göra det.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, men nu är det så att den här blommar till frosten kommer och kommer inte frosten så blommar den även om det är jul. Det är bara för mig att gilla läget, även om det känns lite konstigt.

      Radera