torsdag 17 juli 2014

Sveriges Rundradiomuseum i Motala


Ett tag trodde jag att jag var tillbaka på min skolresa i Östberlin. Stramt, själlöst, tråkigt. Sen såg jag de tre kronorna på byggnaden och kom ihåg att jag var i Motala och just skulle gå in i Sveriges rundradiomuseum.
Härifrån hördes ”Stockholm-Motala” anropas när radion började sändas 1927.
Inne i museet finns radioapparater, sändare och tillbehör av olika slag. 
Utanför står två jättelika antenner.
 


Om min pappa hade levt i dag skulle han älskat att gå runt i just det här museet. Han var sändaramatör i hela sitt liv, och mycket av utrustningen i museet är just för sändaramatörer. För mig var det den ena behållningen, tanken på min pappa. Annars var det inget museum för mig. Men antennen var imponerande. Det skulle vara kul om man fått gå upp i den. 
Vilken utsikt det skulle bli.



Om du är intresserad så finns mer information här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar