lördag 12 juli 2014

Svanar på Rosenkällasjön - ett kvällsdrama



Svanen jag visade i det här inlägget, var inte så ensam som man kan tro. Han var ute på kvällspromenad med familjen.




Pappa Svan var tvungen att titta sig omkring hela tiden. Faror lurade överallt. Trygg i förvissningen om att pappan i familjen skötte vakttjänsten, simmade mamman och ungarna på.
Pappan kom efter.



Som tur var kom han i kapp när familjen girade åt höger. Mamman simmade på tillsammans med ungarna. Kvällsmaten hägrade.


Plötsligt styrde de kosan åt bryggan och mig. Pappan burrade upp sig lite. Det gällde ju att visa vem som bestämde. Det var mellan honom och mig. Mamman brydde sig inte och inte heller barnen. De simmade på.
 


Bryggor behöver inte bli till hinder.




Så dök de upp på andra sidan. Rakt nedanför mig. Jag stod så stilla jag kunde, andades knappast och knäppte med kameran så tyst det gick.  Svanpappan blängde och hade koll.




Han burrade upp sig och gled förbi mig som en porslinsvas.
Turen fortsatte till mera kvällsmat, längre bort från bryggan.
Ibland har man tur när man är vid Rosenkällasjön.



2 kommentarer: