söndag 21 april 2013

Tillsist kom den



Den vita julrosen i min rabatt, Helleborus Niger, försöker varje år att blomma i december. Och varje år när knopparna är som stora vita frukter, vräker snön ner och begraver den. Första vintern det hände blev jag ledsen då jag förstod att knopparna skulle frysa och det inte skulle bli några vita blommor. Döm om min förvåning när det blev april och all snö försvann ovanpå blomman, och, då den fortsatte där den slutade och blommade efter några dagar. Så nu har jag gått här och väntat, för samma scenario har det varit i år. Stora knoppar i december, fullt med snö, det blir april, tillsist försvann snön och nu blommar julrosen som aldrig förr.

4 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk överlevnadsinstinkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir lika förvånad varje vår när den tittar fram under snön.

      Radera
  2. Den som väntar på något gott... Underbart att våren är här nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det. Fast jag vill ha lite mer sol och värme. Om man nu får önska förstås. Lite väl blåsigt och regnigt här just nu.

      Radera