torsdag 25 oktober 2012

Cloettas nya chokladbod



Förr var den i ett gammalt stall och man fick handla chokladen över disk. Jag vill ha en påse Kexchoklad, och så en påse Plopp, och några söta björnar och två små klubbor. Sen medan expediten slog in allt stod man och småpratade lite. Små barn fick lyftas upp så de såg allt det goda på andra sidan disken.  Sen kom en dag då affären flyttades till ett nybyggt, men i gammal stil, byggt hus och vips blev chokladboden i 50-talsstil med självplock. I stället för att be om Kexchoklad, Tarragona, Plopp och Polly får man plocka dem själv ifrån hyllan. Små barn blir vindögda av allt de kan plocka själv. Det annorlunda tog slut, godishyllor blev som på alla andra ställen. Låga, plockvänliga och tråkiga. Kan inte tycka mer än att det var en bättre chokladbod förr.

4 kommentarer:

  1. Det fanns mycket som var mysigare förr, och visst var det något speciellt med att stå och välja och peka på andra sidan disken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar den och jag tycker också att den gamla passade mycket bättre in i stadsmiljön än den nya.

      Radera
  2. Som barn bodde jag granne med en lanthandel, där handlades allt över disk. Förstår precis vad du menar med ditt inlägg.
    kram E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tror inte jag kan tjata mig tillbaka den gamla chokladboden. kram

      Radera